"ЖУРНАЛ РАДИОЭЛЕКТРОНИКИ" ISSN 1684-1719, N 9, 2017

оглавление              текст:   pdf  

УДК 621.396.96: 551.508.855

Математическая модель радиолокационного канала измерения вектора скорости опасных метеорологических явлений в ближней аэродромной зоне

 

А. Н. Детков 1, И. А. Синицын 1, А. А. Безуглов 2

1 ОАО «Бортовые аэронавигационные системы», 127015, г. Москва, ул. Большая Новодмитровская, д. 12, стр. 15

2 Государственный лётно-испытательный центр им. В.П. Чкалова, 416510, Ахтубинск, Астраханская область

 

Статья поступила в редакцию 19 сентября 2017 г.

 

Аннотация. В рамках цифро-натурного метода оценки характеристик доплеровских метеорологических радиолокационных комплексов ближней аэродромной зоны предложена имитационная модель радиолокационного канала измерения вектора скорости метеообразования. Приведены результаты модельного эксперимента по оценке точности определения параметров доплеровских скоростей опасных метеорологических явлений.

Ключевые слова: доплеровская радиолокационная станция ближней аэродромной зоны; сдвиг ветра; 3D радиолокационные изображения; радиальная скорость; ширина спектра радиальной скорости; математическая модель.

Abstract. Increasing of the efficiency of creating equipment for promising and modernized models of meteorological Doppler radar systems (MDRS) requires extensive involvement of modeling methods in field experiments in order to obtain results from a minimum amount of experimental data in a limited time. Therefore, a mathematical model of the radar channel for measuring the velocity vector has been developed within the digital-natural method for estimating the characteristics of the MDRS. It includes: a meteorological formation model; a model of signals at the filter outputs of the sum and difference directional pattern of antenna system; an angular measurement model. Using the simulation method, the characteristics of the radar channel for measuring the velocity of meteorological formation have been studied and the accuracy of determining the Doppler velocities of dangerous meteorological phenomena has been estimated. It is shown that the main influence on the magnitude of errors in measuring the velocity vector of meteorological formation in the channel under consideration is rendered by noise components: internal noises of the receiving device and random (chaotic) motion of particles forming a reflecting cloud. To ensure the required accuracy of the measurements, it is necessary to use an adaptive servo system that unfolds the zeroth planes of the beam until the difference in signal intensity in the horizontal and vertical channels becomes maximum. In this case, measurement in a channel with large amplitude of the signal gives the magnitude of the velocity vector, and the angle of rotation of the beam will determine the direction of motion of meteorological phenomena in the picture plane. An estimate of the radial velocity component is performed by the radar channel with high accuracy even for small values of the signal-to-noise ratio and with a relatively high intensity of the chaotic component of the meteorological movement.

Keywords: near-airfield Doppler radar; wind shear; 3D radar images; radial velocity; width of the radial velocity spectrum; simulation model.


Ссылка на статью:

А. Н. Детков, И. А. Синицын, А. А. Безуглов. Математическая модель радиолокационного канала измерения вектора скорости опасных метеорологических явлений в ближней аэродромной зоне. Журнал радиоэлектроники [электронный журнал]. 2017. №9. Режим доступа: http://jre.cplire.ru/jre/sep17/12/text.pdf