УДК 621.396
Применение
методов цифровой обработки изображений для целей реставрации объектов
изобразительного искусства
А. В. Кокошкин, В.
А. Коротков, К. В. Коротков, Е. П. Новичихин
Фрязинский филиал
Института радиотехники и электроники им. В.А. Котельникова РАН, 141120,
Московская область, Фрязино, пл. академика Введенского, 1
Статья поступила в
редакцию 7 сентября 2018 г.
Аннотация. В этой работе, для целей
реставрации, на примерах виртуальной реконструкции широко известных произведений
изобразительного искусства, рассматривается применения методов цифровой
обработки изображений. Во-первых это метод интерполяции последовательного
вычисления спектра Фурье (МИПВС) позволяющий ретушировать и восстанавливать
отсутствующие (затенённые) части изображения. Во-вторых, это методы увеличения
контраста (преобразования динамического диапазона яркостей) изображения, такие
как Dark Channel Prior (DCP) со статистически определяемыми параметрами (DCPS), и комбинация DCPS с методом CLAHE (Contrast Limited
Adaptive Histogram Equalization). Представленные результаты свидетельствуют о
существенном повышении качества обрабатываемых изображений, что может служить
вспомогательным инструментарием для реставраторов при их практической
деятельности.
Ключевые
слова: реставрация,
интерполяция, ретуширование и восстановление изображений, повышение
различимости мелких деталей.
Abstract. The proposed work describes the application of digital image processing
techniques for the virtual reconstruction of widely known works of fine art. Firstly,
it is the Interpolation Method
of Sequential Computation of the Fourier spectrum (IMSCS) that allows you to retouch
and restore the missing (shaded) parts of the image. Secondly, these are
the methods of increasing the images contrast (converting the dynamic range of
brightness), such as Dark Channel Prior (DCP) with statistically determined
parameters (DCPS), and a combination of DCPS with the CLAHE method (Contrast
Limited Adaptive Histogram Equalization). The offered methods of digital
virtual reconstruction of works of art are based exclusively on a scientific
campaign; they use only the data that is available as initial data (the image
itself is a subject for restoration). Therefore, they are free from the human
factor, because of which, changes in the restored image can be
madesubjectively. If there is no preserved true image of the restored object,
then, no doubt, the adequacy of the reconstruction to the original can be
considered only suppositive. Of course,
one should keep in mind that the use of any technology, including digital, must
be done with an understanding of the basic principles of their work. The
methods we proposed, together with other studies (X-rays and ultraviolet), can
be very useful to specialists in restoration. Such an expansion of the
capabilities will allow the restorer to work on the natural object, taking into
account both the considerations of a prioriinformation and his practical
experience in order to carry out the required reconstructionmore correctly. The
presented results indicate a significant increase in the quality of digital
images (increase of informativeness), which can serve as an auxiliary tool for
restorers when refining the algorithm of their actions.
Key words: restoration, interpolation, retouching and restoration of images,
increasing the discernibility of small details.
Для цитирования:
А. В. Кокошкин, В. А. Коротков,
К. В. Коротков, Е. П. Новичихин. Применение методов цифровой обработки
изображений для целей реставрации объектов изобразительного искусства. Журнал
радиоэлектроники [электронный журнал]. 2018. № 9. Режим доступа: http://jre.cplire.ru/jre/sep18/16/text.pdf
DOI
10.30898/1684-1719.2018.9.16